Vår församling har åtagit sig att stötta följande projekt
som drivs av Svenska Baptissamfundets Internationella Mission

Ukraina, Triangelmissionen
Svenska Baptistsamfundet har under många år samarbetat med det ukrainska baptistunionen i mission. Det är en trepartsmission (triangel) där vi arbetar med, och söker vägar till att bygga Guds rike i Ukraina, Azerbajdzjan och Turkmenistan tillsammans med vår systerkyrka.
Ukraina är fortfarande ett land i social misär på många områden. Det finns hundratusentals gatubarn. Ukrainska baptister har byggt upp ett center i huvudstaden Kiev dit stödfamiljer flyttar för att fungera som fosterhem för många av dessa gatubarn. Svenska Baptistsamfundet har fått förfrågan om att ge medel till uppbyggnad av ett medicinskt center på detta område. Dessa gatubarn behöver förutom materiell och social hjälp även psykisk hjälp.

Ukraina

Det finns även tankar om att starta mobila medicinska team som skulle kunna åka till olika platser i Ukraina.Svenska Baptistsamfundets Internationella Mission håller nu på att undersöka vilka insatser vi bäst skulle stödja. För att kunna agera behöver vi bygga upp en fond för sociala insatser i Ukraina.

Pionjärarbete i Litauen
Henrikas Zukauskas och Gilija Zukauskasiene arbetar som pionjärarbetare i framför allt nordvästra delen av Litauen. De har startat en husgrupp i Kretinga norr om Klaipeda och Henrikas besöker flera små grupper som bor på olika håll i regionen. Han hjälper även till att undervisa en del på den bibelskola som samfundet har i Klaipeda, och i församlingen i Klaipeda. Gilija gör en hel del sociala insatser för utsatta barn i området. Danska baptistförsamlingar kommer under 2007 att börja ge stöd till detta arbete.

Lev hållbart!

Men även på hemmaplan kan vi agera och hjälpa till att förändra världen. Ett första steg är att se till att köpa rättvisemärkta produkter. Även om vi inte tänker på det så är de flesta av oss i Sverige oändligt rika. Över en miljard människor lever på mindre än 200 kronor i månaden. Det är svårt att föreställa sig vad det betyder. I jämförelse med en svensk medelinkomst innebär det att en vanlig varm korv med bröd skulle kosta ungefär 1 000 kronor att köpa!

Korv med bröd

Vi i västvärlden förbrukar det mesta av jordens resurser fastän vi är i minoritet. Om världen ska bli rättvis och ha en hållbar utveckling måste vi på den norra delen av klotet förändra våra levnadsvanor. Det kan handla om att spara på energi, köpa miljömärkta varor, cykla istället för att åka bil och om att minska din konsumtion.

Rättvisemärkt förändrar världen för tusentals arbetare. När du köper rättvisemärkta varor bidrar du till en bättre och friare tillvaro för både barn och vuxna i de fattiga delarna av världen:

• Du ser till att arbetare och odlare får skäligt betalt för det arbete de utför
  • Du förhindrar slavliknande arbetsförhållanden
  • Du motverkar barnarbete
  • Du uppmuntrar ekologiskt odlande
  • Du främjar organisationsrätten och demokratin
  • Du motarbetar diskriminering på grund av kön, hudfärg och tro

Läs mer på:
Diakonia