Identifiering

Hej på er allihop, för er som inte känner mig så heter jag Linda…

I alla fall så är det jag som har den stora förmånen att tala till er här idag så vare sig du brukar vara här eller inte så vill jag bara säga att jag upplever det som en stor förmån att få det här tillfället. Texterna som vi kommer att utgå ifrån idag är dom texterna som finns angivna i det sk kyrkoåret som i princip är en plan som svenska kyrkan har satt samman för att täcka in stora delar av Bibeln under ett helt år så att om man predikar från det täcker in dom största delarna av det som utgör den Kristna tron. En text är hämtad från Sakarja och en är hämtad ifrån den bok som heter Johannesevangeliet.

Hur många här inne visste att det fanns en bok i Bibeln som hette Sakarja? Hur många visste om att den var skriven före det att Jesus gick omkring här på jorden? Ok nu kommer den riktigt knepiga frågan… Hur många av er har läst igenom Sakarjas bok under de senaste året? Nej jag gissade nästan det det kanske inte är den boken som man vänder sig till för lite lättläst kvällslektyr direkt 🙂

Som sagt så är den skriven för mer än 2500 år sedan, den har några ganska svårbegripliga bitar i sig och som sagt är kanske inte den mest lätttillgängliga litteraturen som vi har hemma i våra bokhyllor… Men den här texten som lästes för oss tidigare, som är hämtad från Sakarjas 9e kapitel kanske ändå, bara kanske, har något viktigt att säga till oss idag? Jag då, som troende kristen, som tror att Bibeln över huvud taget är mer än en vanlig bok, skulle vilja påstå att så är fallet. Vi får väl se om ni håller med mig:)

300
Jag vet inte om ni har sett filmen 300 en filmatisering av historien om hur 300 män gjorde motstånd mot Persien och dess kung Xerxes någon gång på 500-talet före Kristus. Det finns en scen i den filmen där Kungen av Sparta möter Xerxes efter att Xerxes har begärt att Sparta ska böja sig för Persien och underordna sig som lydstat till Persien. När Xerxes kommer in på scenen för att möta Leonidas så kommer han inburen på en plattform 6 x 10 meter lång, gjord i guld. På den finns utsnidade lejon och bockar i guld och i mitten finns det en trappa också av guld som leder upp till där den här kungen sitter. Kungen är minst 2.30 lång och han har smycken av guld från topp till tå, bokstavligt talat. Den här plattformen med den här kungen bärs omkring av vad som ser ut att vara mer är hundra slavar. Det är en ganska respektingivande utstyrsel om man kan kalla det det.

Det som vi möter i texten som vi tittar på idag utgör raka motsatsen till den typen av transportmedel som Xerxes använder i den här scenen. Låt oss igen läsa texten i Sakarja 9 vers 9.

Israels ledare
Israels folk som den första delen av Bibeln mestadels handlar om har funnits som ett folk i ungefär 700 år när den här boken skrevs. Under den här tiden hade olika typer av ledare lett landet. I dom skriftar som Israels folk hade fått av Gud i samband med att dom formades som nation hade det funnits föreskrifter om hur kungar och andra ledare skulle agera.

En kung skulle se till att rättvisa skipades i landet. Om min granne kom och snodde ett får av mig så skulle han eller hon ställas inför domstol det var kungens uppgift att se till att rättsväsendet fungerade. Det var också kungens uppgift att se till att landet försvarades mot yttre fiender att inte någon fiende bara kom in och tog över landet med alla dess tillgångar. Israels folk hade en gång levt under förtryck i Egypten som slavar och det var kungens uppgift att se till att inte något liknande skulle hända igen. Kungen skulle se till att folket hade det bra.

Det var emellertid inte så det kom att fungera. Allt eftersom historien fortlöper igenom det som vi kallar Gamla Testamentet så kan man se att kungarna inte fungerade så som det var tänkt. Dom var människor som ville ha makt och rikedom. Man såg efter folket i den mån som det var bekvämt och i den mån som krävdes för att fortfarande ha folket på sin sida. Dom tog in höga skatter så att dom kunde hålla en arme bl. a. Införde värnplikt så att alla män fick dra ut i krig, inte nödvändigtvis för att nationen som sådan skulle vara säker utan för att göra ekonomiska vinster, för att plundra och för att utöka kungens territorier för att samla på sig fruar och älskarinnor. Istället för att vara människor som kom med fred till landet så förde dom med sig krig. Istället för att ödmjukt tjäna nationen och tänka på människornas bästa var dom män som snarare intresserade sig för att höja piedestalen som dom själva satt på.

Så när vi då kommer till den här texten i Sakarja bok, så säger Gud genom honom att Jag ska skicka en ny ledare, en ny kung till er. Han ska inte vara som dom kungar som ni har haft tidigare. I den här texten rider den här kungen på en åsna, inte en häst. Åsnor var ett enklare transportmedel än hästar, dom var billigare att köpa in. Hästar var det typiska djuret som användes i krig inte åsnor. Att den här kungen rider på en åsna visar att han inte är en kung som kommer med krig utan med fred. Att han inte är den typ av kung som kommer att ackumulera egen vinning utan göra sig till en tjänare.

Mitt rike är inte av denna världen…
När Jesus rider in i Jerusalem för sista gången, när han rider in i Jerusalem för att några dagar senare avrättas, så väljer han att göra det på en åsna, därmed sänder han signaler om att jag är som den kungen som beskrivs i Sakarja 9. När Jesus vandrade här på Jorden och blev allt mer populär bland folket så tänkte folket att här har vi vår konung som var utlovad. Judarna var vid den här tiden ockuperade och förtryckta av romarna och man tänkte sig att den kungen som skulle komma skulle komma in med våld och sparka ut romarna. Men i och med att Jesus rider in på det här sättet så antyder han att det inte är det som är hans plan.

När han några dagar senare står inför domstolen och Pontus Pilatus så säger han att ja, jag är en kung men mitt rike är inte av denna världen, mitt rike fungerar på ett annat sätt än vad ni tänker er.

Vad var det för typ av rike som Jesus pratade om? Johannes säger detta i slutet av sin skildring av Jesu liv och verksamhet som vi kallar Johannesevangeliet. Och fram till den här punkten i berättelsen så har Jesus förvandlat vatten till vin, gjort så att en blind man kan se, att en lam man gå, han har välsignat lite bröd så att det räckte till tusentals människor han har uppväckt en man från det döda osv. osv. Alla dom här sakerna är uttryck för det rike som Jesus står för. Vi pratar helhet och liv, ja liv i överflöd.

När man ser på filmen 300 som jag pratade om tidigare så ser man att Xerxes med sin maffiga entré kanske hade mycket makt och många slavar men när det väl kommer till kritan har han själv inte mycket att ge. Hans storhet består i prakt och i massor av slavar men saknar substans. Det finns inget stort bakom den maffiga fasaden. Med Jesus är det precis tvärt om… vid första anblicken kanske han inte ser ut att vara något speciellt, men om man läser berättelsen, tar in berättelsen så kanske det är lite lättare att förstå varför och hur en man på en åsna blev en milstolpe i världshistorien.

På stan
Jag gick omkring på stan för några dagar sedan och tänkte just på dom här orden om att Jesu rike inte är av den här världen. Och där gick jag omkring, jag ville hitta lite julpynt hem och jag märkte det att samtidigt som det fina med Julpynt kommer upp överallt med belysning i träden, glitter i fönstren osv så kan man samtidigt känna att julstressen börjar smyga sig på med allt som behöver göras nu innan jul och jag funderade… Jag älskar det här med pynt och ljus och allt det här som kommer fram vid den här tiden på året. Men jag tänkte att vore det inte underbart om det budskapet som Jesus stod för med sin anspråkslöshet, sin kärlek sitt budskap om fred fick en större plats jag önskar det, i alla fall för min egen del.