Har i veckan läst en bok av Gitte Jörgensen som heter ”Simple living”-nya vägar till ett meningsfullt liv.
Det handlar helt enkelt om att finna ”nog-punkten”, vad som är ”tillräckligt”.
Det som gör vardagen komplicerad är att antingen ha för lite eller ständigt ha för mycket.
Jag kommer att tänka på den lilla berättelsen om pappan och dottern som önskade varandra ”tillräckligt” vid avskedet och på en fråga från en medpassagerare berättade att det var en önskan som gått i arv från generation till generation inom familjen, hade följande lydelse:

”Jag önskar dig tillräckligt mycket sol för att ditt liv skall vara ljust.
Jag önskar dig tillräckligt mycket regn för att du skall kunna uppskatta solen.
Jag önskar dig tillräckligt mycket lycka för att du ska bevara livslusten.
Jag önskar dig tillräckligt mycket sorg för att även små glädjeämnen ska verka stora.
Jag önskar dig tillräckligt många vinster för att du skall få allt du behöver.
Jag önskar dig tillräckligt många förluster för att du ska uppskatta allt du har.
Jag önskar dig tillräckligt många välkomnanden för att du skall klara av det slutgiltliga avskedet.”

En vecka med tillräckligt mycket nog önskar pastor nilsson.