Vad vore en gudstjänst i Slottshagskyrkan utan sången och musiken? Ett stort antal musiker, solister, körmedlemmar, dirigenter delar generöst med sig av sin tid och sin särskilda begåvning. Om ordet ofta talar till vårt intellekt så berör musiken och sången våra känslosträngar på ett speciellt sätt.

Variationen är stor och tanken är att alla gudstjänstbesökare ska få något som berör och som öppnar upp inför det som är gudstjänstens innersta syfte; ett möte med Gud själv. Ibland gungar gospelkörens härliga rytmer, ibland fångar en soloröst uppmärksamheten.

Det händer att ett lovsångsteam får kanalisera vår andliga längtan. Ett gäng livliga barn ur Rock & Blandat river ner applåder och rycker upp oss med jämna mellanrum.

Några kyrkobesökare njuter speciellt av gitarrbrödernas frejdiga sång och spel som slår an tonen från väckelserörelsens barndom. Andra uppskattar trumpeternas uppfordrande toner, basfiolens dova klang eller orgelns sakrala ackord. Att ansvara för sången och musiken innebär arbete, förberedelse enskilt och i grupp. Det går inte an att komma fem minuter innan gudstjänsten börjar eller fem minuter efter som en del gudstjänstdeltagare har för ovana.

Nej, här gäller det att vara i god tid för att stämma instrumenten, sjunga upp sig, öva med musikern vid flygeln, kolla mikrofoner och ljudanläggning tillsammans med ansvarig tekniker. Att välja psalm, sång, visa, kör, lovsång etc kräver eftertanke och kommunikation.

Som gudstjänstdeltagare får vi lyssna, sjunga med, applådera, tillbe, låta rytmerna och texterna fånga oss. Ibland kan vi inte sitta still, ibland går hela kroppen ner i varv.

En gudstjänst i Slottshagskyrkan är en andlig totalupplevelse när den är som bäst och det är den ofta!

Agneta Boström