Kära veckobrevsläsare.

Den tredje måndagen i januari är Martin Luther King-dagen. Den firas i över 100-talet länder. Bakgrunden är följande:
Den 15 januari 1929 föddes Martin Luther King Jr. Blev efter avslutade studier pastor i Dexter Baptist Church i Montgomery i Alabama. Den förste december 1955 satt den svarta kvinnan Rosa Park resolut kvar i den vita sektionen på bussen och blev omedelbart arresterad. Det blev startskottet för en bojkott-kampanj av bussar från medborgarrättsrörelsen där King var aktiv.

Efter att ha varit i fängelse första gången sitter han på natten med en orörd kaffekopp framför sig och funderar hur han skall kunna återgå till det lugna akademiska liv han haft och så diskret som möjligt lämna ifrån sig ledarskapet för medborgarrättskampen i Montgomery, som han kastats in i.

Han beskriver det så här: ”Jag böjde mig över kaffekoppen där jag satt… den natten bad jag högt för mig själv, jag sa: Herre, här sitter jag och försöker göra det som är rätt. Jag tror att jag har rätt. Jag tror att den sak vi står för är rätt. Men Herre, jag måste bekänna att nu är jag svag, Jag vacklar, jag håller på att tappa modet.”
I den stunden hörde jag det som en inre röst sade till mig ”Martin, stå upp för rättfärdigheten, rättvisan, sanningen, jag skall vara med dig…”
Martin Luther King tog darrande steget till ”the point of no return”. Tre dagar senare detonerade en bomb på familjens veranda. Kampen var i full gång.
I sitt sista tal i Memphis, kvällen innan han mördades, säger han: ”Precis som alla andra vill jag gärna få ett långt liv. Det finns en poäng med lång livslängd, men just nu bekymrar jag mig inte över det. Jag vill bara göra Guds vilja. Han har låtit mig gå upp på berget, jag har blickat ut därifrån och jag har sett det utlovade landet” .
Tänk vad en vanlig enkel människa kan få betyda, när hon befinner sig på rätt plats i rätt tid och är så ärlig att hon både vågar tvivla men också frimodigt handla.
En frimodigt handlande vecka önskar pastor nilsson.
Vill du ha kontakt, gå in på
www.slottshagskyrkan.se eller
maila direkt på pastor@slottshagskyrkan.se