Läste en intressant artikel i Helsingborgs Dagblad.
”Kramdjur bra mot krigstrauman” var överskriften.
Det handlar om en isralisk studie från det månadslånga kriget mellan Israel och Hizbollahmilisen i södra Libanon sommaren 2006, då tusentals barn i princip bodde dygnet runt i skyddsrum i norra Israel.
I skyddsrummen fick barnen, som var i femårsåldern, var sitt kramdjur med utseende som en cockerspaniel. Barnen blev tillsagda att djuret var ledset och behövde stöd av en kompis.

Efter tre veckor mådde de barn som fått starka band till sina kramdjur bättre och två månader efteråt var 71% av barnen befriade från svåra stressymptom, typ separationsångest, sömnsvårigheter och omotiverat gråtande.

”Att flytta fokus från sig själv till andra kan vara mycket nyttigt för individer under stress” säger en av forskarna vid universitetet i Tel Aviv.

Jag tror att det hjälper även när vi inte är under stress…
En ”kramgo” vecka med rätt fokus önskar pastor nilsson.