Jag håller på att läsa Barack Obamas memoarer ”Min far hade en dröm”.
En ovanligt ärlig beskrivning så långt jag hitintills läst.
En intressant sekvens – som hans morfar berättar – är när hans far gått med några vita till en bar och en man tillkännager för bartendern att han minsann inte tänker sitta och dricka ”bredvid en nigger”. Alla förväntar sig slagsmål, men hans far reser sig, går leende fram till mannen och börjar föreläsa för honom om trångsynthetens dårskap, den amerikanska drömmens inneboende kraft och de universella mänskliga rättigheterna. ”Killen mådde så risigt när Barack var färdig” sa morfar, ” att han för att be om förlåtelse plockade fram en hundradollarsedel ur fickan och gav honom utan omsvep…”
Vem som blir USA:s näste president är en öppen fråga, men det verkar finnas höga ideal och hållbara kvaliteter hos Barack Obama – som f ö betyder ”Brinnande spjutet”- att bygga på.
Goda ledare är det ont om.
En god vecka med goda ideal önskar pastor nilsson.