Har varit på klostret på Kumlaanstalten och lett en kortretreat i veckan.

6 stycken ”killar” från olika anstalter som frivilligt sökt dit, en klostervärd som gått 30-dagars retreaten samt en personal – förutom mig.

Reflektioner, varvade med meditationer, pilgrimsvandringar på rastgården(!), tystnad samt enskilda samtal och mässa.

Stor seriositet.

Tänk så mycket som kan hända inom människor på några få dagar när det finns en beredskap och en längtan och en miljö som bekräftar denna längtan.

Tomas Merton – trappistmunk – var en av våra följeslagare genom några citat.

”För att kunna bli mig själv måste jag sluta vara den jag alltid trodde att jag ville vara…”

”Tack Gud att jag är som alla andra – en människa som alla andra…”

Det är först när vi släpper våra egna bilder av oss själva, som vi kan träda fram…

Det är först när vi upptäcker det gemensamma i våra liv som våra unika drag kan komma fram på rätt sätt – inte genom att imponera med utan genom att älska genom..

En en helt unik vanlig vecka önskar pastor nilsson.