Kära veckobrevsläsare.

Psykoterapeuten Gordon Livingston berättar om en man som kom till honom och beskrev att han tyckte han var alldeles för tystlåten, varpå han ställde mannen följande fråga: ”Har du något att säga då?”

Prästen Anders Pilz säger: ”Den största tjänsten vi kunde göra orden är att ge dem tillbaka deras tyngd. Men detta kräver en ödmjukhet, sannfärdighet och lödighet, som börjar långt innan man öppnar munnen”.

Jag var tvungen att slå upp ”lödighet” i Bergvalls ordlista.

Betyder ”gedigenhet”, att våra ord har en god substans.

Ödmjukhet, sannfärdighet och gedigenhet som en akustiklåda för våra ords räckvidd.

Många samtal blir det under ett liv, ord kastas fram och tillbaka, ibland tanklöst, ibland tankfullt.

En del fastnar därför att de är värda ”sin vikt i guld” och vi vill spara dem, andra fastnar därför att de sårat och vi har svårt att bli av med dem.

”Ord för litet,

Ord för mycket,

Betyder litet för mycket…”

Jag tror inte jag säger så mycket mera…

En lödig vecka önskar pastor nilsson.

Vill du ha kontakt, gå in på

www.slottshagskyrkan.se eller
maila direkt på pastor@slottshagskyrkan.se