Agnes far var en albansk specerihandlare. Han berättade ofta för henne om länder som han besökt under sina vidsträckta resor. 1919, då Agnes var nio år, dog hennes far oväntat och lämnade modern att ensam ta hand om tre barn. Modern började skapa vackra brudklänningar och invecklade broderier åt de välbärgade kvinorna i sta´n. Trots hennes egen utsatta situation tog Agnes mamma hand om sex barn till en änka som dog och uppfostrade dem som sina egna.

Vid tolv års ålder förstod Agnes att hon drogs till ett liv där hon fick ta hand om andra. Hon frågade en präst om vägledning och fick till svar att ”den djupa inre glädje du känner är kompassen som visar dig vilken riktning ditt liv skall ta”.

Hon började sitt liv som nunna men det var först vid 36 års ålder som hon kom underfund med sin egentliga kallelse. Insikten att ”ta hand om de sjuka, döenede, de hungriga, nakna och hemlösa – att vara Guds kärlek personifierad och ge den till de fattigaste av de fattiga.” kom när hon den 10 september 1946 åkte tåg i Indien. Den dagen började hon göra upp planer för att starta sin egen rörelse, Barmhärtighetens missionärer.

Den kvinnan blev Moder Teresa för en hel värld.

Vart leder oss vår kompassnål i livet, så att vi når så nära vår livsuppgift som möjligt?

En god vecka med ökad insikt om våra liv önskar pastor nilsson.