Läste i veckan om mästaren som skulle göra en fullkomlig målning och lät en av sina lärjungar sitta hos sig för att berätta när den var klar.
Tiden gick och både mästaren och hans lärjunge blev nervösa – ingenting blev som de hade tänkt sig och målningen blev bara sämre och sämre.
Till slut skickade mästaren ut sin elev och bad honom fixa fram mera tusch, och när han så småningom kom tillbaka så upptäckte han att mästaren hade gjort den perfekta tavlan.
”Hur gjorde du?” utropade eleven.
”Jag blev medveten om att själva medvetandet om din närvaro – att någon satt där och skulle godkänna eller underkänna – störde mitt inre lugn. Jag insåg att när jag försökte göra det perfekta så var det skälet till att resultatet blev ofullkomligt. Nu vill jag göra det jag gör så naturligt och äkta som möjligt och därmed inte mera bli störd av utifrånkommande bedömningar.”
En god ”störningsfri” vecka önskar pastor nilsson.
ps I veckan som kommer leder jag en pröva-på-retreat på Kumlaanstaltens kloster, vilket kan medföra att nästa veckobrev först kommer på onsdagmorgonen…den som väntar på något gott kan gott vänta…ds