Såg för tredje eller fjärde gången ”Pingvinresan”, en film av Luc Jacquet som handlar om kejsarpingvinerna som i tusental vandrar från havet 20 mil upp på land i Antarktis för att para sig. Medan ägget sedan ruvas hos hanen vandrar honan tillbaka tillbaka till havet för att äta upp sig för att återvända och ge den alldeles nykläckte ungen mat så att hanen kan promenera ner till stranden och äta upp sig för att sedan återvända så att de alla kan återvända till havet, för att sedan…ja, ni kan säkert göra er en föreställning om fortsättningen…

Jag kan rekommendera filmen, oerhört vacker och eftertänksamt gjord.
När jag såg den för första gången tänkte jag på mina egna transportsträckor och insåg att de i jämförelse med Kungspingvinernas ständiga promenerande nästan är försumbara.

De flesta dagar i veckan pendlar jag mellan Klippan och Helsingborg.
Har gjort det sedan 1987, mestadels med tåg och buss.
En halvtimmes restid plus 20 minuters promenad hemifrån till stationen i Klippan plus 10 minuters gång i Helsingborg till Slottshagskyrkan blir cirka två timmar per dag.
I början kunde jag känna det som meningslös transporttid…jag försökte vara effektiv genom att ta bilen, men det blev inte bättre.
Men så läste jag Bodil Jönssons bok ”Tio tankar om tid” och insåg att min restid är ju min ”ställtid”.
”Ställtid” är ett begrepp som innebär att både förbereda ett arbete och att avsluta det.
Utan ställtiden förloras något viktigt i våra liv – en inramning av det vi gör.
Faktum är att under Klippanpromenaden är det många tankar som får tid att bearbetas i mitt huvud när jag går och tänker på ”allt och intet”.
Under tågresan har det blivit många böcker lästa och förberedelser gjorda.
Och skulle det kännas långsamt någon gång så tänker jag på Kungspingvinens vandrande.

En vecka med god ställtid önskar pastor nilsson.