Ibland kan man ju fantisera, om då var nu… hur hade det varit nu då…?
Om t ex Jesus hade fötts i Helsingborg julen 2008, vad kunde ha hänt?
Så jag tog mig friheten att ”uppgradera” texten, varsågoda,  Julevangeliet 2.0:

”Vid den tiden utfärdarde EU-parlamentet en förordning om att alla invånare i medlemsländerna skulle registreras så att de kunde beskattas.
Detta hände när Fredrik Reinfelt var statsminister i Sverige. Alla gick då för att skattskriva sig, var och en till sin födelsestad.
Josef Davidsson, som var född och uppväxt på Råå, men som nyss flyttat till Göteborg , var då tvungen att ta sig till Helsingborg, för att bli inskriven hos Länsstyrelsen, tillsammans med Maria som väntade sitt första barn.
När de efter tågresan – som blev försenad pga signalfel – var framme vid Knutpunkten i Helsingborg, var tiden inne att hon skulle föda. Eftersom de kom på natten till Helsingborg och BB pga nedskärningar hade fått stänga mellan 22.00 och 07.00 födde hon sitt barn i parkeringshuset utanför sjukhuset, dit en vänlig Securitasvakt hade fört dem. Där bland några övergivna bilar födde hon sitt första barn, lindade honom i några Helsingborgs Dagblad och lade honom i kundvagn som stod i ett hörn.
Samtidigt som detta hände befann sig en grupp tidningsbärare vid sin lastbrygga för att hämta tidningarna som skulle distribueras denna morgon. Plötsligt stod en ängel framför dem och ett himmelskt ljus lyste omkring dem. De blev fruktansvärt rädda.
Men ängeln sa: ”Var inte rädda! Ni ska nu få höra den bästa nyheten ni någonsin har fått ta emot för att bära ut. I denna natt har Frälsaren fötts åt er i Helsingborg, honom har ni längtat efter, han är en gåva till alla människor. Och för att ni skall veta att jag talar sanning så skynda er att köra iväg till parkeringshuset vid sjukhuset, där skall ni finna ett nyfött barn som ligger nedbäddat i en kundvagn.”
Och plötsligt var där tillsammans med  ängeln en stor himmelsk kör som prisade Gud och sjöng ”Ära vare Gud i Höjden och Fred på jorden, till alla människor ett gott behag.”
När änglarna hade försvunnit skyndade tidningsbuden att köra till parkeringshuset och fann det nyfödda gossebarnet i kundvagnen.
De knäböjde på den svarta asfalten och berättade för Josef och Maria vad de hade varit med om, tog några bilder med sina mobiler som de sms:ade iväg till nattredaktionen och skyndade sig sedan iväg för att dela ut tidningarna. Men denna natt nöjde sig inte med att lägga tidningarna i brevlådor och brevinkast utan de ringde på hos alla och berättade den glada nyheten om vad som hade hänt.
Alla som väcktes upp trodde på vad som sades och de blev så glada att de inte kunde gå och lägga sig igen, de kopplade upp sig på Internet och upptäckte bland webbisarna ett barn med en sällsam utstrålning. Och de kände sig djupt berörda och en överjordisk frid fyllde deras sinnen. ”
Du finner originalversionen i Lukas evangelium, kapitel 2 vers 1-20
En god Julvecka för Jesu skull önskar pastor nilsson.
maila  pastor@slottshagskyrkan.se