Käre veckobrevsläsare!

Vi är några stycken från olika församlingar i Helsingborg som finns med på Hälsomässan på Idrottens Hus.
I denna (o)saliga blandning med allt från tupperware till seanser och tarotkort erbjuder vi samtal och bön om välsignelse i en av montrarna.
Och det kostar inte 200 kr för 15 minuter…
I dagens Helsingborgs Dagblad stod på kultursidan en artikel med överskrift ”livsledans lovsång”.
Många av de människor som besöker hälsomässan eller låter Väla eller IKEA vara föremål för veckans vallfärd sjunger just ”livsledans” eller ”meningslöshetens” lovsång.
Att vara styrd av lösryckta behov, som aldrig kan bli tillfredsställda, eftersom det inte finns någon botten och heller inget sammanhang med den djupaste längtan som vi bär på.

”Den här kvinnan köper och köper
för att kasta i gapet på tomrummen
som smyger bakom henne”
skriver Tomas Tranströmer.

”Homo consumens” blir aldrig mätt.
”Homo liturgicus” – den gudslängtande människan” bli heller aldrig mätt, men är ändå tillfreds.
Hon lever i den längtan efter tillhörighet och delaktighet som får livet att vävas i ett stycke.
Det hebreiska ordet ”shalom” som betyder frid/fred har som grundmening ”vävd i ett stycke”.

En väl sammanvävd vecka önskar pastor nilsson.

Vill du ha kontakt, maila direkt på pastor@slottshagskyrkan.se