Reflekterande veckobrevsläsare!

Så är det äntligen dags att få tända adventsljusen…
Att få lysa upp den mörka tillvaron för oss själva och varandra.
Läste i dagens Helsingborgs Dagblad en inspirerande krönika av Elisabeth Braw som har samma intention.
Den har som överskrift: ”Det bor en samarit i oss alla
Hon citerar från Christian Science Monitors otroligt populära artikelserie om människor som lyser upp andras tillvaro genom sina handlingar.
Jag citerar:

”Vardagshjältar finns överallt. Don Ritchies hus ligger på en klippa utanför Sydney, vilket betyder att han ofta ser människor som tänker ta livet av sig. I stället för att rycka på axlarna med kommentaren att folk får göra vad de vill bjuder han in självmordskandidaterna på te. Erin Hurley utanför Philadelphia räddar fullblodshästar som har blivit för gamla för att tävla från en enkelresa till slakteriet. I den bolivianska staden El Alto bygger Fader Sebastian Obermaier, en tysk präst som anlände för 32 år sedan, kyrkor, skolor och sjukhus….
Det är inget under: det är mycket mer upplyftande att läsa om vilka kreativa lösningar andra har kommit på, och när man läser om dem flödar ens egen inspiration. Jag skulle vilja… tänker man, och även om det inte blir av har man ägnat ett ögonblick åt sina medmänniskor. Och man har tänkt positiva tankar. ..
Vi behöver förstås inte bli som fader Rick allihopa, men en självmordskandidat eller en gammal häst kan vi hjälpa utan alltför stora uppoffringar. Problemet är som vanligt vår egen tröghet, som får oss att surfa på nätet, titta på TV, äta chips eller vad det nu kan vara i stället för att finna vår samaritnisch. Det finns naturligtvis redan många goda samariter, men det finns också uppgifter så det räcker till alla. Hollywood har fått upp ögonen för denna tanke och frågar sig, bland annat i filmen Pay It Forward, vad som skulle hända om folk började göra bra saker mot varandra i förskott. Ja, vad skulle hända?”

Mina tankar går till FNs generalsekreterare Dag Hammarskjöld som i sin livsuppgift var en ljusbärare för nationerna.
I den postumt utgivna ”Vägmärken” – finns dessa rader:

”Han bröt ny väg – därför, endast därför att han hade modet att gå vidare utan att fråga om andra följde, eller ens förstod. Han hade intet behov av det skydd mot löjet som andra söka i ett delat ansvar, därför att han ägde en tro som avstod från bekräftelse.”

Människor som gör skillnad…ljust det!!!

En ljus advent i förskott önskar pastor nilsson..

Vill du ha kontakt, maila direkt på pastor@slottshagskyrkan.se