Reflekterande veckobrevsläsare!

Så har jag äntligen varit på Iona, en ö som ligger på den skotska västkusten i ögruppen inre Hebriderna. Fick denna resa som ett erbjudande från församlingen för några år sedan, men först nu var det läge för mig.
Att åka dit kändes som att fara till världens ände. Flyg till London och Glasgow, tåg till Oben, färja till Craignure, buss över ön Mull till Fionnport för att sedan ta färjan över till Iona. Sedan kommer man inte längre. En ö med 110 bofasta personer och med 100 000 besökare per år.
Den Helige Columba kom som flykting till Iona från Irland år 563 och byggde upp ett klosterliv, som under århundranden växlat i intensitet. På 1930-talet kom den skotske prästen George MacLeod och initierade en restaurering av munkklostret vilket ledde fram till den nuvarande ekumeniska kommuniteten Abbey Church som med sin stab och sina volontärer välkomnar pilgrimer och gäster från när och fjärran. Denna vecka var vi tio gäster från olika länder. Jag var ensam från Sverige.
Iona Abbey präglas av en atmosfär av praktisk andlighet, där inre reflektion och gemensamt gudstjänstliv, medverkan i dagliga sysslor samt bearbetning av frågor kring hur vi förvaltar Guds värld vävs samman. Följande bön beskriver väl det integrerade förhållningssättet:
”KRISTUS – bakom mig och framför mig, under mig och över mig, med mig och i mig, runt omkring mig, när jag stiger upp och när jag lägger mig, i varje hjärta som tänker på mig, i var mun som talar om mig, i varje öga som ser mig, i varje öra som hör mig.”
Allt detta blandat med den skotska varma gästfriheten, de märkbart kyliga vindarna och mina egna samlade reflektioner skapade i enslighetens ateljé gör att jag instämmer med MacLeod när han skriver att ”Iona is a thin place – only a tissue paper separates the spiritual from the material”.
En tanke jag bl a bär med mig hem är, visst kan varje plats bli en ”tunn” plats, eller..?

En ”tunn” vecka önskar i alla fall pastor nilsson.

Vill du ha kontakt, maila mig på pastor@slottshagskyrkan.se

Vill du läsa mer om Iona, gå in på www.iona.org.uk