Reflekterade veckobrevsläsare!

Vi pratade i veckan på behandlingshemmet om vad som kännetecknar ett glädjefyllt liv.
Formeln F gånger A blev en utgångspunkt, där ”F” står för ”frihet” och ”A” står ”ansvar”!
Om du har 100 i frihet, dvs ”gör vad du vill” men inte tar ansvar för konsekvenserna så blir resultatet av ett hundra gånger noll lika med noll
Och om du har ett ”100%-igt”ansvar för allt och alla men saknar frihet och glädje att utföra det, så blir resultatet noll gånger hundra lika med noll
Men om du har ”10” i frihet och ”10” i ansvarighet så blir resultatet 10 gånger 10 lika med 100
När det finns en god balans i spänningen mellan friheten och ansvarigheten mår vi som bäst.
Att inte ta större ansvar än vi kan känna frihet och inte agera friare än vi tar vårt ansvar för vad vi gör är ett bra riktmärke.
Ignatius av Loyola, jesuitordens grundare, gör i sin bok ”Andliga övningar” följande sammanfattning:

Andliga övningar för att
övervinna sig själv
och
ordna sitt liv
utan att styras
av någon enda oordnad böjelse

Detta tänk ligger till grund för den Ignatianska spiritualiteten.
Under en period av längre sängliggande pga att ha blivit sårad i strid upptäcker Ignatius att det blev helt olika resultat i hans livs känslor om han drömde om helgon eller fantiserade om krigiska erövringar.
Att istället för att säga ”så´n är jag” börja tänka ”sådan vill jag vara…”
Möjligheten till förändring finns tillgänglig utan att förlora personligheten…
Det är detta som ligger till grund för bland annat det förändringsarbete som Kumlaanstaltens klosterverksamhet är med och bidrar till.
Konkreta övningar som stärker den oftast identitetssvaga människan att vara modig att ta steg som hitintills sett omöjliga ut.
Det vi har att välja mellan är att antingen gång på gång tvingas tappa taget och in i kaklet fortsätta förneka att vi har problem trots de konsekvenser som vi får det jobbigt med eller att frivilligt släppa taget och därmed använda krafterna för att tillåta ett förändringsarbete som ger goda resultat.
Vad drömmer/fantiserar du om…?

Låt oss handlingskraftigt drömma om goda förändringar önskar lennarth

Du når mig på pastorlennarth@slottshagskyrkan.se