Reflekterande veckobrevläsare!

francisIbland går det inte att undgå höja ögonbrynen av glad förvåning.
Som till exempel att påve Franciskus besöker Lund i början av veckan och samtidigt passar på att uppmärksamma 500-årsminnet av att Luther spikade upp de 95 teserna på kyrkporten i Wittenberg!
Väldigt otippat…
Franciskus är Jesuit och har som valspråk ”Obetydlig men ändå utvald”.
Han är den förste latinamerikanska påven, och har förvånat med sina radikala grepp.
Liberalare attityd i vissa frågor och hårdare tag mot både korruptions- som pedofilskandaler inom Katolska kyrkan.
Vid fördjupningsdagar i Vatikanen för 154 biskopar från olika delar av världen varnade påven biskoparna för att använda sitt kall för att vara egennyttiga och måna om sin egen karriär. ”Människor ser igenom narcissismen, idag efterfrågas alltför mycket frukt från träd som inte odlats tillräckligt länge. Det är det som lett till dagens känslomässiga analfabetism”, sa påven och underströk hur viktigt det är att biskoparna är goda samarier som visar Guds nåd i konkreta handlingar.
”Glöm aldrig den rysning av kärlek och bävan som ni kände då Gud kallade, och fortfarande kallar er” sa Franciskus och uppmanade biskoparna att aldrig ge upp om människor trots förvirringen i världen.
En gud som är avlägsen och likgiltig är lätt att ignorera, men det är inte lätt att stå emot en Gud som är nära och dessutom sårad av kärlek. Vänlighet, skönhet, sanning, kärlek och godhet – se hur mycket vi kan erbjuda denna bedjande värld, även i spruckna kärl”, sa påven.
Själv är han en förbild i livsstil genom att bo enkelt i en minitrea i Sankta Martas hus, han har ställt in limousinen i garaget och går glasögonen sönder åker han ut på stan så att en optiker får laga dem.
Ett citat kring andlighet ifrån intervju med påve Franciskus:
”Som jag ser det blir det problematiskt när människor stänger in sig i sig själva och börjar betrakta det egna livet som färdigt och perfekt i sig självt. Då förlorar människan behovet av en radikal transcendens. Men för att öppna andra för det transcendenta behöver man inte använda sig av många ord och diskussioner. Det märks när en människa är öppen för det transcendenta, hon blir själv ett levande vittnesbörd ”
Samma kväll som nyheten släpptes om hans medverkan i Lund ber Franciscus om ”förlåtelse och barmhärtighet för det icke evangeliska förhållningssättet från katolikernas sida gentemot de övriga kristna samfunden. Vi kan inte sudda bort det som skett, men vi vill inte tillåta att tyngden från gamla synder ska fortsätta att förgifta vårt förhållande”.
Detta betyder inte att frågeställningar kring historiska fördömanden och skillnader i teologiska läroformuleringar kan sopas under mattan, men låt oss hoppas att påve Franciskus försonande inställning är ett profetiskt tecken om en sann och ärlig samtalsatmosfär!
Kanske kan den smitta av sig även till Lutherska kyrkans företrädare i Sverige, för såvitt jag vet har inget liknande uttalande skett angående den hårdhänta behandlingen som flera av baptismens förgrundsgestalter fick uppleva i Sverige?
Och jag tror att de flesta av oss både kan och vill instämma i Franciskus klarsynt ödmjuka formulering:
”Om någon har svar på alla frågor, så är det bevis på att Gud inte är med honom.”

Du finner mig på pastorlennarth@slottshagskyrkan.se om och när du vill.

flickr photo by Catholic Church (England and Wales)
shared under a Creative Commons (BY-NC-SA) license